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Research Activity

Field of Study

Japanese Language Education

Subject of Study

教室内のインターアクションに関する研究,ビジネス日本語,VTSの日本語教育への援用

Book / Paper

Academic Paper (Judged Full Paper):

1. Mengmeng Li, Hiroaki Ogata, Bin Hou, Satoshi Hashimoto, Noriko Uosaki, Yuqin Liu and Yoneo Yano :
Development of Adaptive Kanji Learning System for Mobile Phone,
International Journal of Distance Education Technologies (IJDET), Vol.8, No.4, 29-41, 2010.
(DOI: 10.4018/jdet.2010100103)
2. Satoshi Hashimoto and Akiko Hayashi :
Language management in interaction between Japanese beginning learners and Japanese native speakers at the visitor sessions,
Journal CAJLE, Vol.8, 33-55, 2006.

Academic Paper (Unrefereed Paper):

1. Yuko Fukuoka, Satoshi Hashimoto and 秋永 千恵 :
医学系留学生のための包括的日本語教育,
Annual Report. International Center, The University of Tokushima, 28-30, 2019.
(Tokushima University Institutional Repository: 113724)
2. Satoshi Hashimoto :
日本語上級研修コースの取り組みー渡日前入学許可制度の学生を対象にした新しいコースの設定,
2016年度徳島大学国際センター紀要, 29-32, 2017.
(Tokushima University Institutional Repository: 111667)
3. Hiroshi Sakata, Satoshi Hashimoto, Steve Toshihisa Fukuda and Pope Christopher :
継続的自律外国語学習を支える自己評価に関する一考察,
Kiyo. International Center, The University of Tokushima, 14-23, 2016.
(Tokushima University Institutional Repository: 111420)
4. Satoshi Hashimoto and Hiroshi Sakata :
アクティブラーニングを取り入れた授業∼外国人留学生と日本人学生混在の授業での試行,
2014年度徳島大学国際センター紀要, 13-18, 2015.
(Tokushima University Institutional Repository: 109428,   CiNii: 120005618737)
5. Satoshi Hashimoto :
日本語教育における「ファシリテータ」の役割,
2013年度徳島大学国際センター紀要, 17-22, 2014.
(Tokushima University Institutional Repository: 109424)
6. Satoshi Hashimoto :
4MATシステムと日本語教育,
Kiyo. International Center, The University of Tokushima, 1-6, 2013.
(Tokushima University Institutional Repository: 109416)
7. Satoshi Hashimoto :
ビジネス日本語とアカデミックジャパニーズの連続性について-大学におけるビジネス日本語教育の一考察-,
Kiyo. International Center, The University of Tokushima, Vol.2011, 1-7, 2012.
(Tokushima University Institutional Repository: 109412,   CiNii: 110009424901)
8. Satoshi Hashimoto, 山木 朝彦, Mariko Yamaki and 古賀 美千留 :
A case study to examine the possibilitiy for the application of VTS in Japanese education,
日本語教育方法研究会誌, Vol.19, No.1, 2-3, 2012.
(CiNii: 110009477877)
9. Satoshi Hashimoto :
大学における日本語教育② 「わかる」ではおわらない,「できる」授業へ,
大学教育カンファレンスin徳島 発表抄録集, 52-53, 2012.
10. Satoshi Hashimoto :
アジア人財コースの自立化を目指した試行授業-共通教育科目への取り込み,
Kiyo. International Center, The University of Tokushima, Vol.6, 1-4, 2011.
(Tokushima University Institutional Repository: 106319,   CiNii: 110008790845)
11. 神崎 道太郎, 向井 留美子, Satoshi Hashimoto and 正楽 藍 :
ビジネス日本語教育とアカデミックジャパニーズ教育との比較から示唆される授業実践への手がかり,
日本語教育方法論研究会誌, Vol.18, No.1, 10-11, 2011.
12. 神崎 道太郎, 向井 留美子, Satoshi Hashimoto and 正楽 藍 :
-,
第13回専門日本語教育学会研究討論会誌, 21-22, 2011.
13. Satoshi Hashimoto, 三隅 友子 and 金 成海 :
共創型学習活動の可能性-国際交流の扉を拓く,
徳島大学国際センター紀要, Vol.5, 15-23, 2010.
(Tokushima University Institutional Repository: 106293)
14. Satoshi Hashimoto, 山木 眞理子 and 古賀 美千留 :
新しい映像教材の開発を目指して-学習者の専門に配慮した授業の試み,
徳島大学国際センター紀要, Vol.5, 34-43, 2010.
(Tokushima University Institutional Repository: 106294)
15. Satoshi Hashimoto and 村上 和義 :
インターンシップの取り組み-アジア人財資金構想における役割,
徳島大学国際センター紀要, Vol.5, 44-49, 2010.
(Tokushima University Institutional Repository: 106295,   CiNii: 110008790839)
16. Yasuko OISHI and Satoshi Hashimoto :
教科書から飛び出した日本語教育-使える日本語への手立て,
全学FD大学教育カンファレンス発表抄録集, 48-49, 2010.
17. Satoshi Hashimoto and Ai Ishida :
言語運用能力とは?-日本語クラスで求められる能力,
徳島大学国際センター紀要, No.4, 38-42, 2009.
(Tokushima University Institutional Repository: 106288,   CiNii: 110008789816)
18. 竹内 利夫, Tomoko Gehrtz- Misumi and Satoshi Hashimoto :
美術館の鑑賞支援プログラムとの連携-美術作品を通した学習の可能性,
徳島大学国際センター紀要, No.4, 17-24, 2009.
(Tokushima University Institutional Repository: 106285,   CiNii: 110008789810)
19. Satoshi Hashimoto and Yasuko OISHI :
ペン入力PCを活用したクラス活動の試み-日本語クラスでのタブレットPCの使用,
日本語教育方法論研究会誌, Vol.15, No.2, 26-27, 2008.
20. Satoshi Hashimoto :
教室内での教師と学生のインターアクション,
インターカルト日本語学校日本語教員養成研究所第7回研究発表会報告書, 2-8, 2008.
21. Satoshi Hashimoto :
「チュウ太」英訳における考察-用例の主語の暗示化,
平成18-19年度科研費研究成果報告書, 128-132, 2008.
22. Satoshi Hashimoto :
Using Technology in Japanese Language Classroom,
Proceedings of 15th Mid-Atlantic Japanese Language Pedagogy Workshop, 13-21, 2005.
23. Satoshi Hashimoto and Akiko Hayashi :
A study of the back-channel behavior in the Japanese as a foreign language classroom,
東京国際大学経済学部論叢, Vol.29, 97-113, 2003.

Academic Letter:

1. Satoshi Hashimoto :
Technology usage for world language education in post-secondary education,
The Humanities Chronicle of Lincoln University, No.4, 2003.

Proceeding of International Conference:

1. Mengmeng Li, Hiroaki Ogata, Bin Hou, Satoshi Hashimoto, Noriko Uosaki, Yuqin Liu and Yoneo Yano :
Development of Adaptive Vocabulary Learning via Mobile phone Email,
Proceeding of The 6th IEEE International Conference on Wireless, Mobile and Ubiquitous Technologies in Education, 34-41, Kaohsiung, Taiwan, Apr. 2010.
(DOI: 10.1109/WMUTE.2010.9,   Elsevier: Scopus)
2. Mengmeng Li, Hiroaki Ogata, Satoshi Hashimoto and Yoneo Yano :
Adaptive Kanji Learning Using Mobile-based Email,
Proceedings of the 17th International Conference on Computers in Education, 520-526, Hong Kong, Nov. 2009.
3. Mengmeng Li, Hiroaki Ogata, Satoshi Hashimoto and Yoneo Yano :
Adaptive Kanji Learning Using Mobile-based Email,
Workshop Proceedings of the 17th International Conference on Computers in Education, 94-98, Hong Kong, Nov. 2009.

Proceeding of Domestic Conference:

1. Satoshi Hashimoto :
グローバル人材育成のファースト・ステップ~マレーシア短期研修の事例,
大学教育カンファレンスin徳島, 26-27, Dec. 2019.

Et cetera, Workshop:

1. Satoshi Hashimoto and Yuko Fukuoka :
日本語研修初級コースにおけるアクティブラーニングの取り組みー教室での学びの最大化のためにー,
大学教育カンファレンスin徳島, 16-17, Dec. 2018.

Report:

1. Satoshi Hashimoto :
VTSは日本語教育でどのように応用できるか,
アート・コミュニケーション・プロジェクト報告書, 213-214, May 2013.
2. Satoshi Hashimoto :
VTSの日本語教育への具体的な援用と実践,
科研費研究報告書, 17-30, Mar. 2013.

Grants-in-Aid for Scientific Research (KAKEN Grants Database @ NII.ac.jp)

  • A New Approach in Japanese Language Education by Using Visual Thinking Strategies (VTS) (Project/Area Number: 23652118 )
  • Company-Academia-Conventional Japanese Language Education : Towards the Development of a New, Fusion-type Model for Business Japanese Language Education (Project/Area Number: 22652050 )
  • Search by Researcher Number (90466920)